چطور برنامه نویسی یاد بگیریم؟

چطور برنامه نویسی یاد بگیریم؟
06 بهمن 1401

وقتی این مقاله را می‌خوانید، به این معنی است که در حال فکر کردن به این هستید که چطور برنامه نویسی یاد بگیریم و بتوانم از طریق برنامه نویسی کسب درآمد کنم. من این مقاله را گردآوری کردم تا شما را در مسیر شروع برنامه نویسی یاری کنم و این دقیقا همان راهنمایی است که ای کاش وقتی یادگیری کدنویسی را شروع کرده بودم، داشتم!

فقط تصور یادگیری کدنویسی می تواند باعث شود تا اعتماد به نفس و شهامت مان کم شود. بترسیم! کلمه Code، اصولا و ذاتا پر رمز و راز است. همچنین بیانگر نوعی ارتباط فنی است که کامپیوتر‌ها قرار است آن را بفهمند و نه انسان‌ها.

با این شرایط واقعا چطور برنامه نویسی را یاد بگیریم؟ آیا اصلا می توانیم؟ بله می‌توانید و این امر امروزه راحت‌تر از هر زمان دیگری در تاریخ، امکان پذیر است. فقط باید بدانید به کجا باید بروید.

یکی از روش‌هایی که افراد بسیاری یادگیری کدنویسی را شروع می کنند، انتخاب یک زبان برنامه نویسی رایج برای شروع می باشد و بعد از آن ناگهان بدون هیچ راهنمایی سراغ این می‌روند که چطور می‌توانند با آن زبان برنامه نویسی کنند! این روش می تواند با شروع دوره برنامه نویسی آنلاین، یک پروژه آموزشی، یا خرید تصادفی کتاب در مورد یک موضوع خاص باشد.

توسعه دهنگان جدید به ندرت کارشان را با طرح وبرنامه شروع می کنند. بدین معنی که افراد جدید بیشتر با آزمون و خطا وارد دنیای برنامه نویسی می شوند. آنها نیاز به دورنمایی از دنیای کدنویسی و برنامه نویسی که مجموعه ای از مفاهیم برنامه نویسی مرتبط، زبان ها و ابزارهایی که تقریباً 100٪ توسعه دهندگان هر روز از آنها استفاده می کنند دارند.

در این مقاله، یک چنین طرح و برنامه ای را ارائه می دهم. و این کار را با مشخص نمودن 14 گامی - که هر کدام درمورد یک مفهوم مهم و ضروری، زبان یا ابزار بحث می کند –که توسعه دهندگان حرفه ای برای نوشتن برنامه و کد، مشارکت و ایجاد پروژه های حرفه ای بکار می برند، انجام می دهم.

این 14 مرحله را با دقت بر اساس تجربه شخصی خودم در یادگیری کدنویسی انتخاب کردم که تقریباً 20 سال طول کشید.

یکی از دلایلی که این قدرطول کشید تا به عنوان یک توسعه دهنده با خیالی آسوده ادامه دهم، این است که در مورد که در این مسیر چیزهایی بیشتر از دنیای برنامه نویسی را دیدم و یاد گرفتم.

هر یک از این گام ها در این مقاله، یک " ضرورت برنامه نویسی" است – چیزی که معتقدم در شروع سفر یادگیری برنامه نویسی، حداقل دانستن اینکه چنین چیزی وجود دارد، حیاتی است.

نکته نهایی قبل از فهرست کردن این گام ها، طرح و برنامه کار می باشد: البته خواندن این مقاله شما را یک متخصص برنامه نویس نمی کند. برای چنین منظوری هم نیست. هدف این مقاله، آگاه ساختن شما از این موضوع است که هریک از این موضوعات وجود دارند و امیدوارم که به شما ایده اولیه نحوه کارکرد هریک را بدهد تا بتوانید آن را هوشمندانه به سمت جلو گسترش دهید.

14 گام و مرحله دستورکار برای اینکه بدانید چطور برنامه نویسی یاد بگیریم

  1. آشنایی با معماری کامپیوتر و اصول کار با داده
  2. زبان برنامه نویسی چطور کار می‌کند؟
  3. اینترنت چطور کار می‌کند؟
  4. تمرین برخی از اصول اولیه خط فرمان
  5. تقویت مهارت های ویرایش متن (IDE) با Vim
  6. شروع یادگیری HTML
  7. بررسی CSS
  8. شروع برنامه نویسی با جاوااسکریپت
  9. ادامه برنامه نویسی با پایتون
  10. ارتقا دانش خود با جاوا
  11. پیگیری و مدیریت کد با Git
  12. ذخیره سازی داده‌ها با استفاده از پایگاه داده و SQL
  13. مطالعه چهارچوب های وب و MVC
  14. بازی با ابزارهای مدیریت پکیج یا package managerها
سافت اسکیل

مجموعه سافت اسکیل

مجموعه آموزشی سافت اسکیل