اینترنت چطور کار می‌کند؟

اینترنت چطور کار می کند
07 بهمن 1401

تا بحال برایتان پیش آمده که فکر کنید، واقعا اینترنت چطور کار می‌کند؟ حتما این سوال برای شما پیش آمده که الان اینجا هستید و این مقاله را می‌خوانید. اما قبل از شروع می‌خواهم قول بدهم که روش کار اینترنت را تا جایی که می‌توانم ساده بیان کرده‌ام تا بدون درگیر شدن با پیچیدگی‌های فراوان، به سادگی متوجه شویم که اینترنت چطور کار می‌کند.

این مقاله بخش دوم از سری مقالات "چطور برنامه نویسی یاد بگیریم" می‌باشد پس اگر تمایل به یادگیری برنامه نویسی دارید می توانید این مقاله را هم مطالعه کنید.

شما هر روزه از اینترنت استفاده می‌کنید. این استفاده می‌تواند برای ارتباط با دیگران از طریق تماس صوتی و تصویری، ارسال فایل، یادگیری موارد جدید، تفریح و سرگرمی و ... باشد.

اینترنت چیزی نیست جز مجموعه‌ای جهانی از کامپیوترهای متصل! به عبارت دیگر یک شبکه جهانی است. هر کامپیوتر در شبکه بر روی مجموعه‌ای از قوانین توافق دارد که آنها را قادر می‌سازد با یکدیگر صحبت کنند. از نظر یک کامپیوتر، "صحبت کردن" به معنای "انتقال داده" می باشد.

همانطور که در بخش قبل (آشنایی با معماری کامپیوتر) بحث شد، تمامی انواع داده‌ها – صفحات وب، تصاویر، ویدئوها، ایمیل ها و غیره – همگی می‌توانند به صورت یک و صفر نمایش داده شوند.

بنابراین، شما می توانید اینترنت را به عنوان مجموعه‌ای بسیار بزرگ کامپیوترها در نظر بگیرید که می توانند صفرها و یک‌ها را بین خود انتقال دهند، به گونه‌ای که معنای آن داده‌ها حفظ شود. اینترنت چیزی بیش از یک رسانه مکالمه دیجیتال نیست.

اگر اینترنت فقط یک عرصه بزرگ مکالمه است، بیایید شرکت کنندگان در این مکالمه را تعریف کنیم.

اما واقعا اینترنت چطور کار می‌کند و این ارتباطات چگونه شکل می‌گیرد؟

اول بیایید یک پیش‌فرض داشته باشیم: بیشتر مکالمات انسانی حداقل به دو شرکت کننده نیاز دارد. در بیشتر موارد، یک نفر مکالمه را آغاز می کند و فرد دیگر با فرض اینکه هم حاضر هست و هم در دسترس، پاسخ می‌دهد.

در صحبت‌های اینترنتی، کامپیوتری که مکالمه را آغاز می کند، کلاینت (Client) نامیده می‌شود. کامپیوتری که جوابگو بوده یا پاسخ می دهد سرور (Server) نامیده می شود.

برای مثال، فرض کنید یک مرورگر وب را باز کرده و به «www.google.com» بروید. در این سناریو، مرورگر وب شما Client است. به همین ترتیب، می‌توانید کامپیوتری را که روی آن کار می‌کنید نیز به عنوان Client در نظر بگیرید.

به معنای انتزاعی‌تر، شما Client هستید زیرا شما شروع کننده مکالمه می‌باشید. با تایپ "www.google.com" در نوار جستجو و کلیک کردن روی <ENTER>، مرورگر شما درخواست می‌کند تا مکالمه را با یکی از کامپیوترهای Google شروع کند.

کامپیوتر گوگل Server نامیده می‌شود. با ارسال داده‌های مورد نیاز برای نمایش صفحه وب Google در مرورگر شما پاسخ می‌دهد. و بفرمایید! صفحه وب گوگل در مقابل چشمان شما ظاهر می‌شود. تمام انتقال داده‌های اینترنتی از این نوع رابطه Client / Server استفاده می کنند.

نتیجه

مطمئنن همه ساختارها و تکنولوژی‌هایی که در اینترنت استفاده می‌شود را برای شما شرح ندادم. اگر می‌خواستم این کار را بکنم باید کتاب می‌نوشتم چون نیاز به توضیحات فراوانی دارد. در اینجا سعی کردم تا پایه‌ای ترین نیاز شما برای فهمیدن اینکه اینترنت چطور کار می‌کند را مطرح کنم و به شما یاد دهم که اساسی ترین چیزی که باید از اینترنت یاد بگیرید این است که ما یک مفهوم Client / Server داریم که در برنامه نویسی و کار با اینترنت بسیار به درد شما خواهد خورد.

سافت اسکیل

مجموعه سافت اسکیل

مجموعه آموزشی سافت اسکیل