مزایای شغل برنامه نویسی چیست؟

مزایای شغل برنامه نویسی
17 اسفند 1401

برنامه نویس شدن مانند هر شغلی در این دنیا مزایا و معایب خود را دارد. اگر سالها به شما فرصت دهیم تا بتوانید شغلی را پیدا کنید که هیچ معایبی نداشته باشد، مطمئنا بعد آزمایش کردن مشاغل متعدد، خواهید گفت که هیچ شغلی وجود ندارد که هیچ معایبی نداشته باشد و همچنین هیچ شغلی نیست که مزایای خاص خود را نداشته باشد. تنها چیزی که در انتخاب یک شغل توسط افراد مختلف موثر می باشد این است که هر شغلی چه مزایا و معایبی دارد و به نسبت شما، کدام شغل بر اساس تمامی معیارهای در نظر گرفته شده، برای شما مناسب می باشد.

همانطور که گفتیم برنامه نویسی نیز مزایا و معایب خاص خود را دارد که در اینجا می خواهیم به مزایای آن بپردازیم و در مقاله ای جدا معایب آن را نیز خواهیم گفت.

همانطور که میدانید، برنامه نویسی یکی از مشاغل حوزه فناوری اطلاعات یا IT می باشد که در دنیای امروز، بسیار پرطرفدار و رو به رشد است و همه روزه به جذابیت های آن افزوده می شود. همین موضوع باعث شده است تا افراد زیادی به سمت مشاغل حوزه فناوری اطلاعات روی بیاورند.

بیایید دیگر از صحبت در رابطه با حاشیه ها دست برداریم و به سراغ اصل مطلب برویم که عنوان کردن مزایای برنامه نویس شدن است. در اینجا چند مورد را بیان می کنم:


 

امنیت شغلی:

مشاغل مبتنی بر فناوری اطلاعات همواره از امنیت شغلی خوبی برخوردار هستند اما می توان به راحتی گفت که برنامه نویسی واقعا چندین قدم بالاتر می باشد.

همواره از امنیت شغلی بسیار بالایی برخوردار هستن و این مورد به دلیل نیاز روزافزون به برنامه نویسان در مشاغل و حوزه های مختلف می باشد.

مطمئنا شما هم دیده اید که در حوزه های مختلف شغلی و صنایع مختلف، هر روزه سعی می کنند تا از تکنولوژی های روز، استفاده بیشتری بکنند و از مزایای آن بهره مند شوند. همین موضوع باعث شده است تا نیاز به افرادی که بتوانند ابزارهایی را برای بهبود کسب و کارها در حوزه های مختلف فراهم کنند، بالاتر برود و مطمئنا برنامه نویسی یکی از مشاغلی است که در این زمینه بسیار مورد نیاز می باشد. چراکه برای ایجاد طیف وسیعی از ابزارها و سرویس ها و خدمات مختلف، کسب و کارها نیاز به برنامه نویسانی دارند تا آن خدمات را ایجاد کند.

همین نیاز بالا به تولید سرویسها و خدمات جدید در دنیای امروز باعث شده است تا درخواست بسیار بالایی برای برنامه نویسان شکل بگیرد و امنیت شغلی آنها بالاتر برود.

علاوه بر این برنامه نویسان می توانند به راحتی بدون استخدام شدن در شرکت های مختلف، از طریق خود اشتغالی و راه اندازی کسب و کار برای خود درآمد کسب کنند.


 

حقوق بالا:

درآمد بالا همواره یکی از ویژگی هایی بوده که افراد را به شروع شغل برنامه نویسی ترغیب کرده است.

داشتن درآمد مناسب و بیشتر از متوسط جامعه همیشه آرزوی بسیاری از افراد بوده است که در دنیای مدرن توانسته اند به راحتی با استفاده از برنامه نویسی به آن دست پیدا کنند.

همانطور که در بخش قبلی گفتیم، درخواست برای برنامه نویسان در تمامی جوامع بالا است و همین بالا بودن درخواست، باعث بالا رفتن قیمت ها و پرداختی ها شده است به طوری که به راحتی می توان گفت در اکثر کشورها، درآمد برنامه نویسان حداقل ۲ برابر میانگین جامعه می باشد.


 

فرصتی مناسب برای رشد شخصی و شغلی:

برخی از مشاغل، ساکن هستند! بدین معنی که شما یک تخصص خاص را یاد می‌گیرید و برای سالها می توانید از آن استفاده کنید و هیچ چیز جدیدی برای یادگیری شما وجود ندارد. اما برنامه نویسی اینطور نیست.

 

شما برای برنامه نویس شدن باید یک سری مباحث را یاد بگیرید ولی بعد از گرفتن اولین شغل شما، یادگیری تمام نشده است. مشاغل مبتنی بر فناوری اطلاعات و بخصوص برنامه نویسی از جمله مشاغلی هستند که هر روزه در حال تغییر و پیدایش تکنولوژی های جدید هستند که باید سعی کنید هر روزه مطالعه داشته باشید و دانش خود را بالاتر ببرید.

همچنین شما نیاز دارید که از نظر شخصی نیز خود را رشد دهید. بدین معنی که ویژگی های شخصی و مهارت های نرم خود را باید بهبود ببخشید. مدیریت زمان، مدیریت کارها، نحوه صحبت با مدیر و مشتریان، توانایی حل مسئله و بسیاری موارد دیگر وجود دارد که شما باید آنها را بهبود ببخشید تا بتوانید به یک برنامه نویس حرفه ای تبدیل شوید.


 

انعطاف شغلی و کار از راه دور:

بعد از فراگیری کرونا، برنامه نویسان یکی از مجموعه مشاغلی بودند که نه تنها مشاغل آنها با مشکل مواجه نشد، بلکه درخواست برای آن نیز بالاتر رفت و فرهنگ دورکاری در جوامع و شرکت های مختلف، شکل گرفت تا آنها بتوانند از مکان های مختلف دنیا و به صورت دورکاری، به کار خود ادامه دهند.

کار کردن به صورت تیم های دورکار گسترش پیدا کرد و انعطاف پذیری شرکت ها برای کار با برنامه نویسان نیز بالاتر رفت. بعنوان مثال، ساعات کاری منعطف شد، اجبار به حضور در محیط شرکت از بین رفت، بودجه های آموزشی مختلف در اختیار آنها قرار گرفت و بسیاری موارد دیگر که باعث انعطاف شغلی بیشتر برنامه نویسان شد.


 

هیجان و چالش بالا:

اگر به دنبال یک شغل پر هیجان با چالش های فراوان هستید، برنامه نویسی یکی از بهترین انتخاب ها می باشد.

شما همواره با مسائل و مشکلات جدیدی روبرو خواهید شد که باید برای آنها راه حل پیدا کنید و همین امر باعث ایجاد چالش های روزمره برای شما می شود.

وجود چالش در یک شغل، بسیار جذاب است چون باعث می شود تا کارهایی که شما به صورت روزمره انجام می دهید برای شما تکراری نشود و همواره چالش هایی جذاب در انتظار شما باشد.


 

مهاجرت:

یکی دیگر از مواردی که می تواند به عنوان یک برنامه نویس برای شما مهم باشد، امکان مهاجرت آسان به نقاط مختلف جهان می باشد. 

با توجه به نیاز بسیار بالا برای برنامه نویسان در کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه، درخواست برای مهاجرت برنامه نویسان نیز بالا رفته است و کشورهای مختلف سعی کرده اند تا شرایط را برای مهاجرت برنامه نویسان آسان تر کنند تا بتوانند از نیروهای نخبه در کشورهای دیگر نیز استفاده کنند.

اگر مهاجرت را در برنامه زندگی خود تعریف کرده اید و تصمیم خود را گرفته اید، یکی از مشاغلی که می تواند این مسیر را برای شما هموار کند، برنامه نویسی می باشد.

حمید تدینی

حمید تدینی

Senior Software Engineer