ChatGPT چیست؟ ظرفیت‌ها و محدودیت‌هایی که باید بدانید

ChatGPT چیست؟
06 بهمن 1401

بر اساس تحقیقات MarketsandMarkets ارزش بازار جهانی چت بات‌ها به ۱۰.۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۶ خواهد رسید. البته با توجه به اینکه آخرین نوآوری هوش مصنوعی بنام ChatGPT در یک، هفته یک میلیون کاربر را جذب می‌کند، بنظر می‌رسد که بازار آماده‌ی گسترش سریع‌تر از این‌ها هم باشد. حال بیایید به سوال اصلی بپردازیم؛ ChatGPT چیست؟ یک ابزار پردازش زبان طبیعی بر پایه‌ی GPT 3 است که امکان داشتن مکالمات انسان گونه را به کاربران ربات هوش مصنوعی چت (AI Chatbot) ‌می‌دهد. انگار که در دستگاه دیجیتالی خود یک دستیار شخصی دارید که همیشه برای کمک کردن به شما آماده است.

اگر کنجکاو شدید که راجع به این موضوع بیش‌تر بدانید که واقعا ChatGTP چیست، می‌توانید ادامه مقاله را هم مطالعه کنید.

مثال‌هایی از ChatGPT: چه سوال هایی بپرسیم؟

کاربران می توانند انواع سوالات مورد نظرشان را از ChatGPT بپرسند و به پاسخ سر راست و مرتب شده، پرسش خود برسند. مثلا می‌توانید از این ابزار به عنوان یک دایرة المعارف استفاده کنید و از آن سوال بپرسید؛ سوالاتی مانند “قوانین حرکت نیوتون را توضیح بده” یا “یک شعر بنویس”. علاوه بر این شما ممکن است از ابزار هوش مصنوعی خود بخواهید که یک برنامه کامپیوتری طراحی کند و تمامی ترکیب‌های ممکن مختلف از کنار هم نشستن حروف یک کلمه را نشان دهد.

ChatGPT را چه کسی ساخته است؟

ChatGPT زاییده‌ی ذهن شرکت مرموز OpenAI است. OpenAI یک سازمان استارت‌آپی در حوزه تحقیقات هوش مصنوعی است که هدفش ساخت سیستم هوش مصنوعی امن و سودمند است. این کمپانی پیش از این موارد دیگری را با ‌GPT 3 ساخته است که امکان تولید متن‌هایی را فراهم می کند که شبیه نوشته‌های انسان است. DALL-E (ابزار مولد هوش مصنوعی) که تصاویر دیحیتالی – هنری را از توصیفات زبان طبیعی می سازد نیز ساخته این شرکت است.

ChatGPT چگونه کار می کند؟

فکر کنم تا اینجا جواب کلی در رابطه با اینکه واقعا ChatGPT چیست بدست آورده باشید. حال که ChatGPT را شناختید بیایید راجع به نحوه کارکرد آن نیز صحبت کنیم. در پایه‌‌ی آن یک مدل زبانی عظیم بر پایه‌ ی GPT 3 و GPT 3.5 است. این ابزار هوش مصنوعی، الگوریتم‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) را بر روی مجموعه نوشته‌‌های بزرگ متنی پیاده می‌کند تا به درخواست‌های کاربران به وسیله‌ی زبانی که بسیار شبیه به زبان انسان است،‌ پاسخ دهد.

بر اساس نوشته‌ی OpenAI، ابزار ChatGPT قابلیت یادگیری تقویتی که وابسته به بازخورد (Feedback) انسان باشد را دارد. این کسب و کار مربیان هوش مصنوعی انسانی را استخدام می‌کند تا با مدل در تعامل باشند در حالی که نقش کاربر و خود چت‌بات را ایفا می‌کنند. مربیان پاسخ‌های داده شده توسط ChatGPT را با پاسخ های انسانی مقایسه می‌کنند و به کیفیت آن‌ها نمره می‌دهند تا به تقویت رویکردهای مکالمه‌ی انسان گونه منجر شود.

آیا ChatGPT جایگزین گوگل می‌شود؟

این که بتوانیم سوال‌هایمان را از یک کامپیوتر بپرسیم و پاسخ سریع آن‌ها بیابیم بسیار کمک کننده است و ChatGPT دقیقا همین کار را انجام می دهد. اصولا گوگل لینک‌هایی به وب سایت‌ها را برای کاربران فراهم می‌کند که مرتبط با سوال او باشند و همچنین پاسخ پیشنهادی خود را نیز با توجه به درخواست کاربر در نظر می‌گیرد. اغلب پاسخ‌های ChatGPT از پاسخ‌های گوگل پیشی می گیرد؛ چرا که از آخرین الگوریتم‌های هوش مصنوعی که به خوبی تمرین دیده شده، بهره می‌برد.

هر چند قبل از اعتماد به پاسخ‌های ChatGPT، کاربران باید به تایید اطلاعات از منابع معتبر بپردازند. راستی آزمایی دقت جواب‌های ChatGPT دشواری زیادی دارد چرا که بر عکس گوگل این ابزار از متن خام بدون هیچ لینک و نقل قولی استفاده می‌کند. علاوه بر این همینطور که ChatGPT به پیشرفت خود ادامه می‌دهد، گوگل نیز در حال ساخت مدل‌های زبانی بسیار بزرگ خود و استفاده از هوش مصنوعی بر روی الگوریتم های سرچ خود به طور گسترده است.

بنابراین فکر کردن به این که ChatGPT جایگزین موتور پاسخ‌دهی گوگل خواهد شد، کمی اغراق آمیز و دور از ذهن به نظر می آید.

هر چه بیشتر می‌خوانید جالب‌تر می‌شود که واقعا ChatGPT چیست! درست است؟

محدودیت های ChatGPT چیست؟

  • پاسخ های اشتباه

ChatGPT یک مدل زبانی بزرگ است که بطور مداوم در حال یادگیری برای افزایش دقت پاسخ‌های خود است. هر چند با توجه به این که یک تکنولوژی نو پا است، به اندازه کافی آموزش دیده نشده است. بنابراین چت‌بات هوش مصنوعی ممکن است پاسخ‌های اشتباه بدهد. به همین دلیل StackOverflow ابزار ChatGPT را منع کرده است و گفته است که در مجموع به خاطر این که آمار گرفتن پاسخ صحیح هنوز پایین است، پست کردن مطالبی که توسط ChatGPT تولید شده‌اند به سایت ما و کاربرانی که به دنبال پاسخ پرسش هایشان هستند، ضرر بسیاری خواهند رساند.

  • محدودیت آموزش دادن داده و مشکلات Bias:

همانند بسیاری دیگر از مدل‌های هوش مصنوعی، ChatGPT هم محدودیت هایی در تمرین دادن داده‌ها دارد. هم محدودیت در تمرین دادن داده‌ها و هم bias موجود در داده‌ها می‌توانند بر روی مدل خروجی تاثیر منفی بگذارند. در واقع ChatGPT در هنگام تمرین دادن گروه‌های اقلیت داده‌ای، bias نشان می دهد. بنابراین مهم است که شفافیت داده های مدل‌ها را بهبود بخشید تا bias تکنولوژی را کاهش داد.

  • پایداری (Sustainability):

در توئیتر یک رشته توییت در رابطه با تعداد GPU (واحدهای پردازش گرافیک) های مورد نیاز برای اجرای ChatGPT مطرح شده است که بر طبق آن می‌توان گفت که اجرای ChatGPT هزینه‌ی بالایی در بر خواهد داشت. از آن جایی که این محصول به طور رایگان در دسترس است،‌ ابهامات زیادی راجع به پایداری این تکنولوژی در طولانی مدت مطرح است.

چه چیزهایی می‌توان به وسلیه‌ی ChatGPT ساخت؟

در این بخش با معرفی قابلیت های ChatGPT می خواهیم بهتر به شما بگوییم که ChatGPT چیست!

ChatGPT فراتر از پاسخ‌هایی که به پرسش‌های انسان می‌دهد،‌ می‌تواند برای انجام کارهای زیر نیز مورد استفاده قرار بگیرد:

  • تولید محتوا

ChatGPT با توجه به این که می‌تواند بر اساس یک عنوان که به آن داده می‌شود، محتوا بنویسد، برای تولید محتوا استفاده می‌شود. مثلا ابزار هوش مصنوعی می تواند یک آهنگ را بر اساس دستورات کاربران بسازد. علاوه بر این ChatGPT می‌تواند از طریق اضافه کردن ظرافت به نوشته‌هایشان، به کاربران کمک کند تا نهایتا به اهداف ادبی‌شان برسند.

  • تولید هنر توسط هوش مصنوعی

از زمان معرفی DALLE-2، Midjourney و دیگر ابزارهای هنری هوش مصنوعی، مولدهای هنرهای هوش مصنوعی در خط مقدم ساخت تصاویر هنری قرار گرفته‌اند. با پیشرفت بیش‌تر، ChatGPT شرکت OpenAI پتانسیل بالایی برای ساخت سناریوهای با جزئیات برای واقعیت افزوده (AR) خواهد داشت.

  • نوشتن کد و اشکال‌زدایی آن

ChatGPT می تواند پردازش کد، نوشتن کد و کمک کردن به توسعه دهندگان برای دیباگ کدها را هم انجام دهد. برای مثال می تواند در تولید کوئری‌ های SQL به کار برده شود. از آن جایی که دانش SQL برای دانشمندان داده ضروریست،‌ استفاده از ChatGPT برای افزایش مهارت های SQL‌ی می‌تواند موقعیت شغلی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و باعث پیشرفت آن‌ها شود.

  • مدیریت و تغییر داده‌ها

مرتب سازی، مدیریت و سازمان‌دهی داده‌های بدون ساختار کاری دشوار است که باعث می شود این نوع داده کارآمد نباشد. ChatGPT می‌تواند داده‌های بدون ساختار را از طریق تغییر داده، به داده‌های ساختاریافته تبدیل کند. مثلا این ابزار می تواند برای اضافه کردن داده به یک جدول، ساخت ایندکس و درک کوئری های Json به کار آید.

  • توضیح و آموزش دادن

این که ChatGPT چگونه می‌تواند کلمات، کدها و حتی فیزیک را توضیح دهد، جالب توجه است. همان گونه که قابلیت‌های آموزگاری هوش مصنوعی ChatGPT در حال گسترش و تصفیه‌تر شدن در سال‌های آینده خواهد بود،‌ می تواند به طرز چشم گیری روش تعامل دانش آموزان با دنیای بیرونشان را تغییر دهد.

در نتیحه ChatGPT تاثیر به سزایی بر روی صنعت فناوری آموزش خواهد داشت. بسیاری از شرکت های حوزه‌ی فناوری آموزش می‌توانند مبانی یک موضوع را با استفاده از ChatGPT، با ارائه‌ی یک پلتفرم به دانش آموزان و پاسخ دادن به سوالات آن‌ها،‌ آموزش دهند.

چگونه می توانیم شروع به استفاده از ChatGPT کنیم؟

کاربران می‌توانند با ثبت نام برای اکانت رایگان Open AI شروع به استفاده از ChatGPT بکنند. هر چند قبل از ثبت نام، توصیه می شود که موارد سلب مسئولیت آن را مطالعه کنید. وب سایت این محصول به کاربران خود، اطلاع می‌دهد که هیچ اطلاعات حساسی را وارد آن نکنند. همچنین ممکن است این تکنولوژی از نتایج تولید شده توسط کاربران استخدامی هم برای بهبود الگوریتم‌های یادگیری خود استفاده کند.

علی رغم محدودیت ها، ChatGPT در حال نشان دادن شایستگی خود در موارد استفاده‌ی معنادار است. بنابراین کسب و کارها به مشتاقانه به دنبال استفاده از آن برای مقاصد تجاری خود هستند. از این رو در حال حاضر بهترین فرصت برای یادگیری آخرین ترندها و موقعیت‌ های هیجان انگیز حول این زمینه است.

امیدوارم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا دید درستی از اینکه ChatGPT چیست به دست بیاورید. در صورتی که تمایل به یادگیری بیشتر در رابطه با آن و یا هوش مصنوعی دارید می‌توانید سایر مقالات را از تگ ChatGPT یا تگ AI در سافت اسکیل دنبال کنید.

سافت اسکیل

مجموعه سافت اسکیل

مجموعه آموزشی سافت اسکیل